Dlaczego turniej?

Dlaczego warto zachęcić dziecko do udziału w turnieju?

  1. Rozwój mózgu to dynamiczny proces. Jest też zmienny, a zatem może zostać spowolniony, zatrzymany, ale także przyspieszony. Dziecko rodzi się z liczbą komórek mózgowych, która jest wystarczająca do osiągania sukcesów. Rzeczywisty rozwój jego mózgu jest najintensywniejszy do 6 roku życia. Oznacza to, że dziecko w tym wieku stosunkowo łatwo radzi sobie z przyswajaniem nowych informacji. Można tłumaczyć to dziecięcą ciekawością świata. Jednak to nie liczba neuronów zdecyduje o jego inteligencji, a liczba połączeń stworzonych pomiędzy komórkami. Połączenia te są tworzone za pośrednictwem doświadczeń, jakie daje we wczesnym okresie rozwoju bogate i stymulujące środowisko. Warto także zwrócić uwagę na to, że pamięć krótkotrwała jest podstawą inteligencji płynnej. Wiadomo na przykład, że osoby o lepszej pamięci odznaczają się wyższym ilorazem inteligencji. Można ją rozwinąć, nawet u najmłodszych dzieci. Warto pamiętać, że w ciągu pierwszych pięciu lat życia rozwija się ok. 50 proc. zdolności do uczenia się. Następne 30 proc. rozwija się do 8 roku życia. Cała wiedza zdobyta w późniejszym okresie będzie więc oparta na fundamencie zbudowanym w jego pierwszych latach życia. Im młodsze jest dziecko, tym ważniejsza jest rola stworzonych dla niego możliwości do rozwoju i tym większy jest wpływ rozwoju sprawności na zdolności oraz budowę mózgu. A co za tym idzie, na inne sfery rozwoju intelektualnego. Inteligencja (IQ) powszechnie rozumiana jest jako zdolność do uczenia się i rozwiązywania problemów. Jest podstawowym elementem mającym w przyszłości wpływ na przystosowanie się człowieka do środowiska.
  2. Warto zainwestować w przyszłość swojego dziecka, przecież nie wiadomo, jaki drzemie w nim potencjał. Ta inwestycja w przyszłości zwróci się wielokroć, gdyż szachy są grą niezwykłą, korelującą humanistyczną fantazję z umiejętnościami matematycznymi, twórczością, sztuką i zabawą jednocześnie. Zajęcia szachowe w naszej szkole cieszą się dużym zainteresowaniem, a turnieje są uzupełnieniem edukacji szachowej sześciolatków. Są również sprawdzeniem, czego dziecko już się nauczyło, jak wypada w konfrontacji z innymi dziećmi. Przy okazji młody człowiek zdobywa nowy zawód, który w przyszłości może być bardzo przydatny. Jak szachy znajdą stałe miejsce w programie szkolnym, specjaliści będą „na wagę złota”.
  3. Turnieje dla siedmiolatków sędziować jest najtrudniej, dlatego w kalendarzu szachowym jest ich bardzo mało. Warto korzystać z każdej okazji i zapisać dziecko umiejące grać w szachy teraz, póki są miejsca (może się zdarzyć, że szybciej zareagują chętni spoza szkoły, co już się dzieje).
  4. Najważniejsze imprezy dla najmłodszych dzieci to Mistrzostwa Polski w poszczególnych grupach wiekowych, rozgrywane osobno dla dziewcząt i chłopców. Przed startem w w/w rozgrywkach dziecko powinno zagrać minimum w 10 turniejach, żeby mieć jakiekolwiek szanse na ogranie przeciwników, którzy z roku na rok są silniejsi – coraz młodsze dzieci zaczynają naukę, gdyż szachy na świecie stają się bardzo modne.
  5. W czasie turnieju szachowego macie Państwo możliwość obserwacji własnych dzieci w samodzielnej akcji, w sytuacji zupełnie innej, niż możecie je oglądać codziennie. Będą to nowe i niepowtarzalne doświadczenia, takie, które pomogą m.in. osiągnąć dziecku „dojrzałość szkolną”.
  6. W turniejach w szkole dla najmłodszych można zdobyć lub podwyższyć (do IV) kategorię szachową. W ubiegłym roku przybyło 13 sześciolatków z kategoriami szachowymi, których lista jest na stronie klubu. Jak będzie w bieżącym roku? Warto dołączyć do tej grupy.

Zofia Marks