Szachy w szkole

Różnice w programach nauczania szachów w SP321 i proponowanego przez MEN. 

Program MEN „Szachy w szkole”
Szachy w szkole
Edukacja przez szachy w szkole (PZSzach)

  • Elitarność.
    Brak powszechności, czyli rozpoczęcie nauczania w jednym (tylko jeden jest obowiązkowy) oddziale (klasie) dla uczniów, których rodzice wyrażą zgodę na program.
  • 1 godzina lekcyjna zajęć (jedna lekcja) tygodniowo.
  • Lekcje 45 minutowe
    Czy sześcioletnie dziecko po tygodniu przerwy (lub dłużej, gdy zajęcia wypadną w dniu np. wyjścia do kina, teatru, świątecznym itp.) ma szansę pamiętania, co było na poprzedniej lekcji? Czy sześciolatek ma umiejętność  długiej (45 minut) koncentracji?
  • Praca z podręcznikiem
    Dodatkowy koszt. Podręcznik, delikatnie mówiąc, mocno niedoskonały (błędy, brakuje ważnych treści).
  • Szachy są dodatkowym przedmiotem szkolnym, z którego na świadectwie jest ocena – wchodzi ona do średniej
    Był to główny powód rozwiązania po jednym roku klasy pilotażowej w Warszawie na Białołęce.
  • Zajęcia prowadzi nauczyciel po krótkim kursie.
    Czy będzie wiedzą w stanie nadążyć za zdolniejszymi ze swoich uczniów?
  • Po roku zajęć uczniowie, którzy do szachów nie przekonali się, są zmuszeni do ich kontynuowania.
    Niechciany, nielubiany przedmiot może obniżać im średnią ocen.
    Z drugiej strony utalentowani też się nudzą, gdyż już dawno „wyrośli” z poziomu klasy.
  • Program rusza w tym roku, tylko w pilotażowych województwach i nie we wszystkich szkołach – tylko w tych, które do programu przystąpiły. W województwie mazowieckim są to 72 szkoły.
  • Czy program się sprawdzi? Program dopiero się rozpoczyna, trudno prognozować, jednak fundamenty, na którym jest oparty są „mało stabilne”. Czas trwania jest obecnie określony na dwa lata.
  • Turnieje dla dzieci organizuje firma zewnętrzna.
  • Szkoła udostępnia zdjęcia z realizacji programu do celów promocyjnych oraz wyraża zgodę na przeprowadzenie badań naukowych (za zgodą rodziców uczniów) dotyczących wpływu szachów na rozwój edukacyjny i społeczny uczniów.

 

Szachy w SP 321 – program autorski Zofii Marks

  • Masowość.
    Wszystkie oddziały sześciolatków (11 w tym roku), jedyna taka szkoła publiczna w Polsce.
  • Zajęcia codziennie.
    Lekcje 10 minutowe dostosowanie do możliwości koncentracji dziecka sześcioletniego.
  • Forma zajęć (bajki, opowieści, zabawa, ruch) i język dostosowany do sześcioletniego odbiorcy.
  • Wiedzę dziecka weryfikują turnieje i zdobywane kategorie szachowe.
  • Zajęcia prowadzi doświadczony specjalista z licencją instruktora szachowego.
  • Po roku zajęć uczeń ma prawo wyboru, co dalej: w szkole działa koło szachowe i klub.
  • W SP 321 edukacja szachowa wszystkich sześciolatków prowadzona jest czwarty rok.
  • Program się sprawdza, dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach. Najzdolniejsze mają duże sukcesy sportowe, mniej zdolne mają szanse szybszego rozwoju intelektualnego bez stresującego nacisku na wyniki.
  • Turnieje dla dzieci są organizowane przez nauczyciela szkoły z licencją sędziego szachowego.
  • Promocją programu jest liczny udział i wyniki uczniów w turniejach pozaszkolnych.
    Udział uczniów SP321 i UKS SP 321 w turniejach
  • Proponowałam w ubiegłym roku Dyrekcji przystąpienie do programu „Edukacja przez szachy w szkole”. Otrzymałam od Dyrektora odpowiedź następującą:

    Nie zmienia się dobrego programu na gorszy, sprawdzonego na niesprawdzony, masowego na elitarny. Nie śpieszmy się, poczekajmy jeszcze.

Zofia Marks